إلهام شاهين ردًا على أحمد فلوكس: قبلات الفن ماينفعش تُقيم بمنظور أخلاقي وديني

أوضحت الفنانة إلهام شاهين رأيها في ما قاله الفنان أحمد فلوكس ردًا على رأيها في القبلات في الأفلام، مشيرًا إلى أنه في الوقت الحالي شيء مناف للآداب.

قالت الفنانة إلهام شاهين لـ القاهرة 24: أنا بتكلم القبلات اللي في الستينيات مش حاليَا؛ اللي أبطالها سعاد حسني، فاتن حمامة، نادية لطفي، وكانت أفلام لكتاب كبار جدًا زي طه حسين، نجيب محفوظ، يوسف إدريس، ماكناش بنفكر بالمنظور الأخلاقي والديني، وماكناش بنقول إزاي فاتن حمامة تعمل فيلم زي الحرام وتبقى حامل من حد غير جوزها، وفيلم أغلى من حياتي نرمز به إلى الرومانسية، وفيه قبلات بين شادية وصلاح ذو الفقار، ولبست مايوه، لكن دلوقتي مفيش قبلات.

الفن ماينفعش يقيم بمنظور أخلاقي وديني
وتابعت شاهين: عمرنا ما فكرنا بالطريقة اللي بيفكروا بيها دلوقتي، الفن ما ينفعش يقيم بمنظور أخلاقي وديني، وده دور بتعمله فنانة لازم نفصل بين الدور والشخصية الحقيقية، لو مسكنا كل الموضوعات نقول فيلم دعاء الكروان للدكتور طه حسين البطلة فاتن حمامة وأحمد مظهر فيلم عظيم في تاريخ السينما المصرية، لو فكرنا في كل حاجة بمنظور أخلاقي مش هنعمل فن المهم الرسالة اللي بتطلع من العمل إيه، العمل ده بيقدم إيه.

الفن والسينما أذواق اختار اللي يعجبك
وأضافت إلهام شاهين: نفس الناس دي بتشوف أفلام أجنبية فيها كل الحرية لتقديم كل شيء ما بيعترضوش وهما بيشوفوا الأفلام الأجنبية وأولادهم بيشوفوا الأفلام الأجنبية، فإيه المشكلة دلوقتي، الفن والسينما أذواق اختار الذوق اللي يعجبك، واللي ميعجبكش متشفهوش وخلاص من غير ما تقعد تهاجمه وتنتقده ما تشفوش.

واستكملت حديثها: هل في حد ما يحترمش الأفلام دي اللي اتعلمنا على إيدهم وهما قدوة لينا، أفلام الستينيات بكل الأسماء اللي قلتها من فنانين وكتاب ومخرجين؟، هل في حد مش محترم الأفلام دي وبيقعد يدور على فيلم أبيض وأسود نقعد نستمتع بيها ونستمتع بالرسالة بيها؟ هل بنفكر فيها بـ المنظور الغريب دلوقتي أنا بقول الكلام ده عن المطلق في الفن؟

80 ردّ على “إلهام شاهين ردًا على أحمد فلوكس: قبلات الفن ماينفعش تُقيم بمنظور أخلاقي وديني”

  1. [url=http://pharmacyqr.com/]canada rx pharmacy world[/url] [url=http://zithromax.lol/]zithromax price uk[/url] [url=http://sildenafil2023.com/]where can you get women’s viagra[/url] [url=http://synthroidpill.com/]synthroid 100 mcg price[/url]

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *